دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری معاصر ایران

ساخت وبلاگ

نخستین آشنایی گسترده ایرانیان 
سبک ملی 
معماری شبه مدرنیستی ایران
معماری تاریخ‌گرا و بوم‌گرا
معماران ایران 
آندره گدار
سه تپه تاریخی سلیمان تپه
موزه ایران باستان
حافظیه
مدرسه ایرانشهر
نیکلای مارکف
مدرسه ی البرز
مدرسه انوشیروان دادگر 

ساختمان اداره پست تهران
عمارت شهرداری
رولان مارسل دوبرول
ساختمان وزارت دارایی
باشگاه دانشگاه تهران
ساختمان کاخ شهربانی 
میدان حسن آباد 
کریم طاهرزاده بهزاد
آرامگاه فردوسی
دبیرستان شاهرضا
وارطان هوانسیان
گابریل گورکیان
کاخ دادگستری تهران
باشگاه افسران تهران 
محسن فروغی 
دانشکده حقوق دانشگاه تهران 
آرامگاه سعدی
آرامگاه رضا شاه
هوشنگ سیحون 
آرامگاه خیام
آرامگاه بوعلی‌سینا
آرامگاه کمال‌الملک 
آرامگاه نادرشاه 
عبدالعزیز فرمانفرمائیان 
ورزشگاه آزادی 
کاخ نیاوران 
کامران دیبا 
موزهٔ هنرهای معاصر 
فرهنگسرای نیاوران 
حسین امانت 
برج آزادی 
 
 
 
نخستین آشنایی گسترده ایرانیان با «معماری اروپایی» در دوره قاجار اتفاق افتاد و تمایل به تقلید و ایجاد بناهایی مشابه در میان اشراف قاجار و سپس مردم میانه حال ایجاد شد. قاجاریان از طریق عکس‌ها و کارت پستال با معماری اروپا آشنا شدند و از این رو ساختمان‌های این دوره بدون آگاهی دقیق از قواعد سبک‌های اروپایی ایجاد می‌شدند. تحت تاثیر معماری اروپا، خلاقیت‌های فضایی در معماری قاجار نسبت به سبک‌های قبلی معماری ایرانی، افزایش یافت و فضاها به گشایش و سبکی بیش‌تری در قیاس با الگوهای قدیمی رسیدند. در سال ۱۲۴۳ خورشیدی (۱۸۶۴ میلادی) ممتحن‌الدوله به عنوان نخستین معمار تعلیم دیده ایرانی در اروپا، به ایران بازگشت و ساخت بناهای مهمی، از جمله مسجد و مدرسه سپهسالار و مجلس شورای ملی، به او رجوع شد. با این حال نتوانست تحول مهمی در معماری عصر خود ایجاد کند.
 
در اوایل دوره رضا شاه به دنبال برنامه‌های تجدد طلبانه، گرایش‌های متفاوتی به رهبری معماران ایرانی تحصیل کرده اروپا و معماران اروپایی که از طرف دولت به ایران دعوت شده بودند در برابر معماری سنتی پدیدار شد. معماری آنان انعکاس مستقیم تحولات معماری مدرن اروپا بود. آنان مصالح جدید به ویژه بتن، فولاد و شیشه و روش‌های نوآورانه در اجرای سازه را جایگزین روش‌های پیشین کردند. مهم‌ترین این تغییرات، استفاده از بتن بود که امکانات بی‌سابقه‌ای از لحاظ سازه و زیبایی شناسی در اختیار معماران ایرانی گذاشت. بزرگ‌ترین هدف معماران این عصر تغییر روش‌های سنتی ساخت و ساز به شیوه‌های روز دنیا و ترویج معماری مدرن در ایران رضاشاهی بود.


کلمات کلیدی مرتبط:
نخستین آشنایی گسترده ایرانیان ,سبک ملی ,معماری شبه مدرنیستی ایران ,معماری تاریخ‌گرا و بوم‌گرا ,معماران ایران ,آندره گدار ,سه تپه تاریخی سلیمان تپه ,موزه ایران باستان ,حافظیه ,مدرسه ایرانشهر ,نیکلای مارکف ,مدرسه ی البرز ,مدرسه انوشیروان دادگر ساختمان اداره پست تهران ,عم,
آتش سوزی وطراحی ساختمانها...
ما را در سایت آتش سوزی وطراحی ساختمانها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : cnbpsafa2a بازدید : 164 تاريخ : پنجشنبه 11 خرداد 1396 ساعت: 17:09