دانلود تحقیق نورپردازی در معماری داخلی,پاورپوینت

ساخت وبلاگ

ـ نور یکی از مهمترین عناصری است که نظر ما را از یک اتاق را تعیین می کند.

ـ نور می تواند پدید آورنده درک ما از فضا و حجم باشد.

ـ  نور می تواند به عنوان تقویت کننده یک بیان معماری استفاده شود یا بر تناسبات تکیه کند.

برای مثال ردیفی از ستون ها را با نورپردازی بالاتاب و به وسیله منابع نور باریک، بلند تر نشان داد.

رنگ سطح ها در بازتابش نور تاثیر زیادی دارند.

سطح تاریک بدون توجه به مقدار نور تابیده بر آن به علت جذب نور هیچگاه روشن به نظر نخواهد رسید.

ـ نورپردازیِ دو دیوار رو به روی هم در یک اتاق موجب تاریک به نظر رسیدن دو دیوار بی نور مانده اتاق شده و حتی اگر اتاق کاملا مربع شکل باشد، آن را طویل تر می نمایاند.

نکته

نورپردازی بالا تاب اغلب به عنوان بهترین راه برای برجسته کردن یک مشخصه معماری به حساب می آید چرا که نور طبیعی چندان نمی تواند این نامنتظره ها را مشخص کند و برجسته سازد و بنابراین نور بالا تاب وجوهی از عناصر را برای انسان مشخص می کند که در روز دیده نمیشود.

یکی از عملکردهای مهم نور پردازی ایجاد نقاط تمرکز و حوضچه های نوری به قصد هدایت مرحله به مرحله مخاطب از میان فضاست.

نورپردازی پنهان قفسه های کتاب به وسیله نوارهای نوری زنونِ کم ولتاژ در طول لبه های جلویی ستون هایی از نور ایجاد کرده است که چشم انسان را با اتاق پشتی هدایت می کند.

این نشیمن بزرگ، به وسیله نور به بخش های کوچکی تقسیم شده است که در نگاه اول محسوس نیست.

لوسترهای بزرگ در ارتفاع کم و بر روی میز غذاخوری معلق هستند به کاهش مقایس اتاق کمک می کنند.

تاکید بصری نیرومند در مرکز فضا که همه مناطق را به یکدیگر مرتبط مس سازد، یک تندیس سنگی است که از بالا و نیز از پهلو با یک منبع نور باریک و خفیف نورپردازی شده است.

اثر هنری در دیوار انتهایی، نقطه تمرکز اصلی به شمار می رود.

ترفند دیگر که برای افزایش هیجان مورد استفاده قرار گرفته است، همین شکاف های عمودی روی دیوار است که مسیر را مفصل بندی می کند و از یکنواختی آن می کاهد.

برای نورپردازی این ستون، از فیبر نوری در پایه آن استفاده شده که به وسیله لنزهای مخصوص و پرتو نوری ضعیف بر بافت ستون تاکید میکند.

این پلکان برای نورهای دیواری بیش از حد باریک است و پنجره ها نیز کوچک اند.

بهترین راه حل استفاده از نورهای کف توکار است که نامتقارن طراحی شده و برای جلوگیری از خیرگی چشم کسی که از پله ها بالا می رود روی منابع نور حفاظ نصب شده است.

اصولاً کفسازی پله با سنگ مشکی مردود است

نور بالاتاب در این تصویر طوری جانمایی شده است که هم در حالت باز و هم در حالت بسته بودن کرکره ها بتواند به طور موثری جلوه ای ویژه داشته باشد.

طبیعتاً در مواجهه با یک دیوار بافت دار این رویکرد نورپردازی است که چقدر حجم سایه ها افزایش پیدا کند یا کاهش پیدا کند و دیوار پربافت یا کم بافت تر دیده شود.

هر نوع نورپردازی متوازن و از فاصله ای نزدیک عیوب سطح را نیز برجسته می کند، چرا که نور بی ملاحظه است و بر هر گونه موج و یا برآمدگی های یک سطح تاکید گذارد، آن ها را عیان خواهد ساخت.

فاصله نور از بافت بستگی تامی به نوع بافت (ریزدانه یا درشت دانه بودن بافت) دارد.


آتش سوزی وطراحی ساختمانها...
ما را در سایت آتش سوزی وطراحی ساختمانها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : cnbpsafa2a بازدید : 328 تاريخ : چهارشنبه 31 خرداد 1396 ساعت: 21:34